Verkkolaskuja mikroyrityksille helposti ja nopeasti

Published by Heidi Lehtomäki on

Devlab Oy on kehittänyt SEPA eli yhtenäisellä euromaksualueella toimiville, alle kymmenen henkeä työllistäville mikroyrityksille tarkoitetun selaimella käytettävän Ahkio-laskutusohjelman. Apix mahdollistaa verkkolaskujen lähettämisen suoraan Ahkiosta.

“Pienillä yrittäjävetoisilla mikroyrityksillä ei ole aikaa eikä resursseja mittaviin taloushallinnon sovellusten käyttöönottoprojekteihin. Ahkion käyttöönotto on tehty niin helpoksi kuin mahdollista”, toteaa Mikko Rajala, joka vastaa Devlabissa projektitoiminnoista ja sähköisen kaupan ratkaisuista.

Ahkio-laskutusohjelman saa käyttöönsä tilaamalla tunnukset ahkio.com-sivustolta. Palvelun käyttö on ensimmäiset 30 päivää ilmaista ja sen jälkeen voi päättää, haluaako palvelua jatkaa.

“Olemme suunnitelleet Ahkiosta kansainvälisen sovelluksen. Tässä vaiheessa toimimme vielä Suomessa, mutta uusia ominaisuuksia on tulossa. Suunnitelmissa on viedä Ahkio yhdessä Apixin kanssa Ruotsin markkinoille”, Rajala kertoo.

Käytettävyys ja käyttökokemus avainasioita

Taloushallinnon pilvipalveluja on markkinoilla paljon. Rajalan mielestä jokaisella kehittäjätiimillä ja asiakkaalla on omat näkemyksensä siitä, mikä on sopivin ja paras ratkaisu.

“Olemme olleet paljon tekemisissä yrittäjien kanssa. Monen mielestä laskutusohjelmistoja on vaikea käyttää eli hienoista turhautumisen tunnetta on tullut yrittäjäkentältä aika ajoin.”

Ahkiossa on panostettu erityisesti käytettävyyteen ja käyttökokemukseen. Kehittämistä ohjasi kysymys siitä, millaista laskutusohjelmaa olisi mukava käyttää.

“Ahkion kehittämisessä lähdimme siitä olettamuksesta, että yrittäjän ei tarvitse itse tehdä kirjanpitoa, vaan ne koukerot jätetään ulkopuoliselle kirjanpitäjälle. Yrittäjän on saatava keskittyä siihen, minkä parhaiten osaa eli varsinaisen bisneksen tekemiseen”, Rajala toteaa.

“Kilpailevista ratkaisuista erotumme siinä, että Ahkio ei niinkään ole kirjanpitosovellus vaan ennemminkin myyntityökalu. Palvelun tuottamat graafiset esitykset ja raportit tuotteista, asiakkaista ja kampanjoista kannustavat yrittäjää myymään.”

Ahkio

Käyttäjät mukana kehittämisessä

Ahkio-palvelu on kehitetty hyödyntämällä lean startup -mallia. Se perustuu siihen, että uusia asioita kokeillaan rohkeasti oikeiden asiakkaiden kanssa mahdollisimman aikaisessa vaiheessa.

“Käyttäjillä on ollut valtavan suuri merkitys palvelun kehityksessä. Ennen kuin olimme edes varsinaisesti päättäneet, mitä tulemme tekemään, haastattelimme yrittäjiä ja laskuttamisen kanssa tekemisissä olevia ihmisiä”, Rajala kertoo.

Tutkimusten ja haastattelujen pohjalta Ahkiosta tehtiin ensimmäinen suppea, avoin versio. Palvelu oli verkossa ja siihen kerättiin koekäyttäjiä, joilta pyydettiin palautetta.

“Käytännössä käyttäjien rooli on ollut ohjelman kehittämisessä suurempi kuin yleensä on tapana.”

“Keräämme kaiken saamamme palautteen talteen ja käymme sen kehitystiimin kanssa yhdessä läpi. Ahkion uudet ominaisuudet kehitetään käyttäjien palautteen ja toiveiden pohjalta.”

Rajala mainitsee Ahkion saaman palautteen olleen todella hyvää. Käyttäjät ovat omaksuneet sen, että ne ovat aidosti palvelun kehittämisessä mukana.

Ahkion kehitysvaiheessa koekäyttäjiä oli lähes tuhat eri puolilta Eurooppaa. Alkuun käyttäjiä löytyi tiimin ystävien, tuttujen ja puskaradion avulla. Kansainvälisiä käyttäjiä löytyi esimerkiksi netissä olevien palvelujen kautta, joissa voi ilmoittaa kehitteillä olevasta softasta. Tärkein kanava oli kuitenkin Facebook ja siellä tehty mainonta.

Kahden yrityksen yhteispeliä

Ahkion käyttäjät ovat toistaiseksi vielä pääosin Suomessa. Heidän tarpeisiinsa Ahkioon lisättiin Apixin avustuksella mahdollisuus verkkolaskujen lähettämiseen.

Apix on jo usean vuoden ajan toiminut Devlabin Pupesoft-toiminnanohjausjärjestelmässä verkkolaskuoperaattorina. Tämä loi hyvät lähtökohdat yhteistyölle myös Ahkion verkkolaskutuksen kehittämisessä.

“Apixin tuki ja sparraus on ollut todella tärkeässä osassa Ahkion kehityksessä. Olemme puhuneet samaa kieltä ja Apixin asiakaspalvelu on ollut aivan huikea. Olemme saaneet kysymyksiimme kattavat vastaukset nopeasti,” Rajala kehuu.

Categories: Kumppanitarinat